Sunday, November 01, 2009

Fridager

Fridagene er over. Hverdagen er en realitet, og jeg liker det. Jeg har hatt noen digge dager i Barcelona med mamma. Der gjorde vi bl.a dette: Gikk, spiste, satt på turistbuss, så hai, så mye annet rart av bygninger og folk, snakka med engelsmenn (kvinner), opplevde bussstreik (uten at vi visste det), leste og kikka på kart.
Jeg likte Barcelona. Fikk imponert mamma med noen spanske gloser også. (Det skal ikke så mye til å imponere med språk der i gården.. ; )

Uka som kommer skal fylles med venner, søvn, kveldsvakt, Refill, overnatting på bedehuset med ungdommene !.

Gleder meg til å treffe Matt og Mirjam igjen, og de tre jentene. Sist jeg var der hadde de to ; )
Matt og Mirjam bodde i Australia da jeg var der. De er venner fra DTS'n. Herlige folk!

Kanskje blir det en sykkeltur eller no også. Har jo ikke fått sykla no særlig i høst. Sykkeltur er digg! Etter å ha vært sammen med mennesker konstant i halvannen uke har jeg behov for litt tid alene også. Ut i marka er best da :)
Finne et vann å skue utover. Åh..
Apropos alenetid. Jeg snakket lenge med ei venninne fra det store utlandet om den norske kulturen. Det var nettopp DET vi pratet om. Nordmenn er ikke de mest sosiale folka.. Vi er sosiale også, men ikke helt på linje med andre folk rundt omkring i verden.
Hun savnet f.eks bare at kassadama el mannen skulle si noen ord. Prate litt med de vi sitter ved siden av på bussen, smile til folk på gata. Vi er mennesker alle sammen.
På bussen snakker vi med hverandre hvis det er noe spesielt som skjer. Rare folk i andre enden av bussen, en sur eller ekstra blid sjåfør, eller kø i trafikken.
Og sånn går nu dagan.
Og hva sier vi så til dette? Skal vi da være sammen med mennesker HELE TIDEN? Slett ikke. Dersom du har litt behov så forsøk deg en tur ut alene. Men husk- du lever ikke bare for deg selv, men for din neste. Hvem er så min neste? Alle.
Tenk på Jesus da. Han prøvde å gå alene, men folk fulgte etter ham. Hva gjorde han da? Sa han at han dessverre hadde behov for litt tid alene (sånn som jeg kan gjøre)? Nei, ikke som jeg kan huske. Han brydde seg om dem som kom til ham. Han satte virkelig andre mennesker foran sine egne behov!

2 Comments:

Blogger Flesjå said...

Åh, jeg gleder meg til en helg med deg Karianne!!

1/11/09  
Blogger Karianne said...

JA! Lenge siden sist nå!

2/11/09  

Post a Comment

<< Home