Sunday, August 02, 2009

Deltager på leir

Ja, da har jeg vært deltager på leir. Det er jo en fryd! Leirstedet er altså Sauevika på Hvaler. En alldeles nydelig plass, som har fått nye sovehus og stupetårn siden sist jeg var der.
Noen stikkord er: bra folk, ærlige folk, gode og utfordrende bibeltimer, komme til dekket bord, godt fellesskap og gøye aktiviteter.

Konkurranseinstinktet ble vekket til live under helgens aktiviteter : ) Favoritten var nok øksekast. Det er morro.


Ellers så har Gud gitt meg noen saftige utfordringer.. som jeg ser fram til å jobbe med sammen med Ham. Det er vel alltid sånn når man kommer hjem fra leir, likevel var det noe som gjør at det kanskje denne gangen kan virkelig få konsekvenser for hvordan livet leves. Med Gud:-)

4 Comments:

Blogger Flesjå said...

..og jeg gleder meg veldig til å dra på konf-leir med deg Karianne!! :)
Du er bra, og jeg savner deg fortsatt.

2/8/09  
Blogger Karianne said...

Gleder meg til å se deg igjen også, Sigrid. Du droppa jo Emmaus sist helg.. Men det er tilgivelse for det altså!

3/8/09  
Anonymous Tormod G. said...

Spennende med de siste setningene i dette innlegget. Når jeg snakker med venner om at jeg skulle ønske at troen fikk større konsekvenser i livet mitt, blir det ofte med tanken, eller - om noe blir forandret en liten stund, er det snart tilbake til det vanlige igjen. Hvorfor er det egentlig sånn? Blir vi noen gang bedre?
På en måte tror jeg at nei er det rette svaret.
En kamerat og jeg snakket om at vi har både det nye og det gamle mennesket, og at vi etterhvert får erfare mer av hvor fullstendig dårlig det står til med det gamle. I forhold til Guds standard (budene) har selv den beste gjerning det gamle mennesket gjør noe syndig ved seg. Det kan altså ikke bli bedre. Likevel opplever vi at det har en verdi for andre her på jorda at vi gjør gode ting mot hverandre, selv om det vi gjør ikke er fullkomment i Guds øyne.
Heller ikke det nye livet som vi eier i Jesus kan bli bedre enn det allerede er, heldigvis! -for det finnes jo ikke et liv som er renere og mer Hellig enn Jesu liv -Han som aldri gjør synd. Det er heller egentlig ikke noe mer å få av Gud, for vi eier allerede alt i Ham, men likevel, det er sikkert at det vil være bra om våre jordiske liv får mer preg av Ham.
Om vi opplever at det dukker opp mye grums i livet vårt når vi prøver å leve rett etter Guds bud, skal vi ikke gi opp, men kjempe i mot synden, og erfare at vi faktisk er så ille som Bibelen sier at vi er. Samtidig skal vi få se mer av hvor ren og Hellig Han er, og at vi i Jesus også er like rene som Han... i Guds øyne. Da blir vårt gamle liv som skrap å regne mot Hans rene liv.
Det som vi verken kan eller vil av vår gamle natur, det både kunne, ville og gjorde Han, da Han levde helt rent. Også må vi ikke glemme at Han i tillegg til selv å leve rent også bar våre synder og urenheter, og utslettet skyldbrevet som sto skrevet mot oss.
Å møte Guds bud blir ikke lenger bare en dom over oss selv, men de viser oss hvilken standard det nye livet/Jesus har.
Jeg tror at det er viktig at vi får se dette for at vi skal regne med Jesus og ikke oss selv, og hente kraften til å leve det nye livet hos Ham.
Likevel... dette ble en lang omvei til det jeg begynte med, jeg skulle gjerne visst hva som skal til for at Jesu liv skal bli mer synlig i mitt liv... hvordan regner jeg mer med Han enn meg selv?
Kanskje vil Jesus tvert imot ofte nettopp ha oss akkurat der vi er i våre nederlag for at vi skal se at det ikke er i egen kraft vi skal få til noe, men istedet gjennom at Han viser sin kraft i vår skrøpelighet. Ofte ser vel de andre de fruktene vi skulle ønske vi så selv. Samtidig skal det ikke skal være en sovepute for å fortsette å synde at vært gamle liv er skrøpelig, Bibelen sier det skal dødes.
Om jeg fikk vite hva som skal til for å seire i kristenlivet kan det hende jeg kanskje helst ikke ville ha visst det likevel, for det kommer sikkert til å koste en del, kanskje medføre ubehag, samtidig som det vil gi mye velsignelse.
Men jeg tror uansett det er verdt det! Blir spennende å se hvor Gud leder både deg der du er, og oss, dine søsken i Herren her i nord.

4/8/09  
Blogger Karianne said...

Hei Tormod! Lenge siden sist. Du har mange tanker der. Det er et spennende og livsnært tema.
Hvor i nord er du?

4/8/09  

Post a Comment

<< Home