Thursday, March 13, 2014

Reservasjonsretten

Ja, nå ble den diskutert igjen i Debatten på NRK. Jeg synes det er en debatt som har tatt helt av. Mange roper høyt. Det har blitt en utrolig usaklig debatt. 
Jeg er kvinne, jeg bestemmer over min egen kropp og jeg kunne gjerne tenkt meg å ha en lege som velger å reservere seg mot å henvise til abort. Finnes det empati for de legene som ønsker å reservere seg mot å henvise til noe de mener er å ta liv? (Selv om det er norsk lov) De er leger og kan mer enn de fleste andre av oss om hvordan barnet utvikler seg i mors mage. Det bør være en ørliten forståelse for at de tenker at dette er å ta liv. 

Akkurat nå dreier denne debatten seg ikke om abortloven.. Nå dreier det seg om reservasjonsmuligheten, og dette har i praksis fungert i 36 år. Leger har reservert seg, og kvinner har tatt abort. De fleste går uansett utenom fastlegen.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home